Chiptuning is een manier om een motor sneller, zuiniger en vaak ook soepeler en dus krachtiger te maken. Chiptuning is legaal om te doen, mits je je natuurlijk aan de regels houdt. Wanneer je vermogen van je motor met meer dan 20 procent is verhoogd, moet deze opnieuw worden gekeurd. Als een auto wordt geproduceerd probeert de producent balans te houden tussen verschillende factoren zoals hoe het geluid is van de auto, hoe zuinig hij rijdt, de prestaties en natuurlijk de uitstoot. Toch zijn er mensen die meer uit hun auto willen halen. Chiptuning is hier een goede manier voor, toch hangen er wel een paar nadelen van het chiptuning van je auto. Wanneer je auto hogere prestaties heeft, kan de uitstoot ook hoger zijn. Daarom is het belangrijk om goed te kijken waar je je auto laat aanpassen, voor je het weet ben je ineens meer kwijt aan benzine.

Verschillende stages in chiptunen

Je hebt verschillende stages in chiptuning waar je rekening mee kunt houden als je je auto wegbrengt. Afhankelijk van wat je wilt en wat er mogelijk is met je motor kun je deze vier stages in de gaten houden. Met stage 1 wordt het computerprogramma en motormanagementsysteem in de motor herschreven en zo geoptimaliseerd. Dit is de voordeligste manier om de auto hoger te laten presteren zonder erg veel geld eraan uit te geven. Bij stage 2 wordt het hoogst haalbare uit de auto gehaald, vaak kies je hiervoor omdat de auto bepaalde motor upgrades heeft, deze zijn aangepast waardoor het meer zin heeft om te chiptunen. Bij stage 3 vindt er een meer ingewikkelder proces plaats, er wordt een grotere turbo geplaatst. Hierdoor stroomt er meer koelere lucht door naar de motor waardoor de prestaties beter worden. Bij stage 4 wordt de motor voorzien van gesmede zuigers en strijfstangen.

Hoe veilig is chiptuning?

Je kunt met chiptuning zo ver gaan als je zelf wilt. Toch worden de gewilde prestaties niet altijd behaald. Er zouden eventueel extra schadelijke stoffen kunnen worden uitgestoten waardoor je meer milieubelasting moet betalen, wat veel mensen niet fijn vinden. Toch is chippen niet slecht voor de auto. Je motor gaat er niet harder van slijten dan zonder een upgrade. Wel zou het kunnen zijn dat je vaker andere onderdelen moet vervangen zoals de bougies of zuurstofsensoren. Met het tunen van je auto kan het wel voorkomen dat er meer brandstof wordt gebruikt, gezien er meer vermogen is. Dit kost dus meer brandstof. Er zijn nog een paar andere problemen die zich kunnen voordoen na het tunen. Wanneer er niet op een vakkundige manier wordt geïnstalleerd kan het zijn dat je motor bijvoorbeeld beschadigd. Er kan verkeerde, niet zelf-geprogrammeerde software worden gebruikt of niet goed worden omgegaan met diesel motoren. 

Het beste voor de auto

Het is belangrijk om je onderzoek te doen voor je chiptuning laat uitvoeren en wat er mogelijk is bij jouw auto. Je kunt het altijd overleggen met de monteur en die zult jou altijd advies geven waar je over na kunt denken. Zo kun je het beste veel uit je motor halen.

Door Tweeogen